Nevěřte všemu!

22.12.2019 12:41

Domníval jsem se, že se tím nebudu zabývat. Že to nechám být, jako něco, co patří do doby, kdy si každý může napsat, nebo prohlásit cokoliv, aniž by to byla pravda. 

Ale včerejší dokument na Prima ZOOM (21.1223:05  -"Julius Caesar - nová odhalení") mě přivedl k tomu, abych napsal toto varování.

V době, kdy jsem začal po probrání z mrtvice znovu poznávat svět kolem sebe, používal jsem k tomu nejdříve křížovky různé obtížnosti. Asi jsem byl bláhový, protože jsem byl často konfrontován dokonce i se zcela "novými" (neexistujícími) výrazy, které si zřejmě autoři vymýšlejí, aby jim to tam šlo. Měl jsem chvílemi dojem, jakoby to, co jsem se učil ve škole, nebylo pravda. Co tedy platí? Že "ruka" je to, co je od zápěstí dál, nebo vše, co je od ramene (tedy "paže").  
   Obrátil jsem se tedy mimo jiné i na ZOOM, o němž jsem si myslel, že vysílá i dokumenty (nemyslím ty duchařské, nebo jim podobné - ty nesleduji), ve kterých jsou správná fakta. Občas jsem ale zachytil některá tvrzení, která se na pravdě moc nezakládají ("kočka má enormně ohebnou krční páteř, protože má 12 krčních obratlů" - i školní dítě ví, že je to hloupost). Dalšími "perlami" vás zatěžovat nebudu.
   Jen je asi na pováženou snažit se tady získat informace v oborech, které divák neovládá, protože ho v první chvíli nenapadne, že to tak asi není.

   K tomu včerejšímu dokumentu na Prima ZOOM.
   Průvodkyně (Údajně mající filosofické vzdělání a nyní se zabývající historií) se nám snažila přiblížit peripetie života J. Caesara a tvrdila, že pojmenování CÍSAŘSKÝ ŘEZ (SECTIO CAESAREA) souvisí právě s ním, protože prý "on tímto způsobem přišel na svět". No nevěřte jí. Vždyť je to asi vzdělaná paní. 
   Ono je to ale zřejmě úplně jinak a s Juliem Césarem to vůbec nesouvisí. A lidé, kteří medicíně nerozumí, se takto dostanou k informaci, která není pravdivá. A nejspíš jí často "v dobré víře" šíří dál. Vždyť se to dozvěděli v "seriózním" pořadu.

Nabízejí se různá řešení. 
Věřit a nepátrat.
Nebo nevěřit slepě a . . .

Nedívat se na pochybné dokumenty a nečíst neověřené zprávy. Rozhodnout, co jsou pochybné dokumenty a dezinformace, je na vás a vašich nejbližších.

Když se něco dozvíte, ověřte si to jinde (Horší ale je, když ten další zdroj říká sice něco jiného, ale vy nevíte, který je ten správný).

Je to stále těžší. Obyčejný smrtelník se v tom těžko vyzná.
Doporučuji tedy raději nevěřit slepě všemu, co se k vám dostane.

 

MUDr. Václav Lukáš, dr@pomrtvici.cz